LaTeX javascript thingy



Tuesday, April 13, 2010

Månadsrapport 1

http://www.kfuk-kfum.se/internationellt/praktikanter/ute-nu/gustav-bratt

Durban Student YMCA är en studentförening vid University of KwaZulu-Natal. Föreningen har ett tegelhus med sju studentrum och en samlingslokal som används av alla föreningens medlemmar. Varje dag kommer det in några studenter och spelar biljard och pingis, eller tar en fika. Föreningen driver även en hel del annan verksamhet i de kringliggande stadsdelarna. På onsdagar hoppar vi in i lastutrymmet på vår lilla lastbil och kör iväg på Durbans gator till en gymnasieskola några kilometer bort. Skolan ligger i ett område med flera så kallade informal sittlements, dvs bostäder som byggts upp utan varken mydighetstillstånd eller övergripande planer. Gatorna vi skumpar runt på är fyllda av s.k. taxis - vita minibussar med gula ränder. En taxi är är någonting mitt emellan vad vi kallar buss och taxi. Trots att jag har varit här i en månad har ingen riktigt lyckats förklara för mig hur man gör för att ta sig dit man vill med en taxi. Jag har lärt mig att de flesta av de taxis som kör förbi min lägenhet faktiskt kör ner till stadskärnan, men vilka de är och vart de andra går är fortfarande ett mysterium.

Åter till i den vi skola besöker. Syftet är att universitetsstudenterna ska bistå skolans lärare i undervisningen och bland annat lära ut ”life skills” till eleverna. Jag hjälper till med matematiken i årskurs 12 några timmar i veckan. Det motsvarar ungefär det som kallas matematik C i svenska gymnasiet. Jag är imponerad över hur diciplinerade eleverna är. Språket är något av ett hinder. Jag kan på sin höjd ett par hälsningsfraser isiZulu och eleverna är inte alls vana att prata engelska.

Onsdagkvällar är poesikvällar på Student Y. Studenter kommer dit för att läsa upp texter de sjävla skrivit och sedan diskutera. Varje vecka är vi ett gäng som kommer för att bara lyssna. Yttrandefriheten här är fortfarande ung och det är ett ständigt närvarande tema under diskussionerna.

Student Y har även ett program för att hjälpa frigivna fångar tillbaka in i samhället. Projektet ligger lite på is för tillfället, men studenterna driver viss lobby-verksamhet i f.d.-fångarnas intresse. De perioder programmet är igång åker studenterna till ett half way-house för att ha samtal med de som bor där.

Tre dagar i veckan jobbar jag med Sydafrikanska YMCAs riksorganisation. Jag jobbar mycket tillsammans med ett privat företag som hjälper olika föreningar med extern kommunikation och att hitta sponsorer och samarbetspartners. Tillsammans jobbar vi även på att sätta upp en ny hemsida för riksorganisationen. Hittils har jag hunnit med att besöka fem olika lokalföreningar i Sydafrika, och fler lär det bli.



No comments:

Post a Comment