LaTeX javascript thingy



Thursday, November 12, 2009

Det civila samhället och varför jag gillar det

Termen Civila Samhället används för att beskriva de organisationer och grupper som INTE är familj, stat eller näringsliv. Det rör sig om ideella föreningar, idrottsföreningar (som nu ofta bör kategoriernas som näringsliv), kyrkor, fackförbund och liknande.

Det tycks mig att det civila samhället har en förmåga att plocka fram det bästa ur folk. Utvecklingen jag genomgått de senaste 4 åren tack vare KFUM Umeå har varit minst sagt omskakande. Jag har gått - eller snarare sprungit - från att vara en vilsekommen pojke till en vuxen individ. För detta kommer jag att vara evigt tacksam och ge tillbaka så mycket jag kan.

Näringslivet och det civila samhället

En ideell organisation jobbar för sina medlemmar. Allt ansvar i föreningen utgår från medlemsmötet. En människa - en röst. I näringslivet utgår allt ansvar från bolagsstämmor. En aktie - en röst. En krona - en röst.

Även syftet med ett företag är helt annat än syftet med en ideell organisation. Målsättningen för varje företag är att skapa vinst åt aktieägarna. Detta mål står över alla andra. Att skapa värde åt kunder och anställda är underställda mål. Att följa lagar och regler är bara intressant i den mån det ökar avkastningen.

SIDA och det civila samhället

Som jag har förstått det så jobbar SIDA väldigt mycket på att utveckla det civila samhället på olika platser i världen. Jag är väldigt nyfiken på att börja nysta i hur stor del av den procent av BNI som svenska staten avsätter till bistånd som faktiskt går till att utveckla den typen av verksamheter. Detta verkar vara en ganska komplex fråga.

Jag vill vara med och bygga på det civila samhället i det mottagarland jag hamnar. Att bygga det civila samhället kan man göra på olika sätt. Man kan starta organisationer och nätverk, slåss i styrelser och bråka med lokala politiker. Man kan starta verksamheter och engagera folk i sin omgivning. Eller så är man bara där. Den enkla närvaron gör så mycket. Att sitta ner med yngre människa och spela alfapet någon timma i veckan kan ge så oändligt mycket.

Boktips: Joel Bakan - The Corporation

1 comment:

  1. Men är det verkligen klokt att fara utomlands och slåss med folk, även om du bara gör det i en styrelse? Våld är ju aldrig lösningen!

    ReplyDelete